skip to Main Content
Digitální Stresory Aneb Jak Si Udržet Vysoký Wellbeing V Online Světě

Digitální stresory aneb jak si udržet vysoký wellbeing v online světě

Moderní technologie umožňují lidem pracovat kdykoli a kdekoli. Mnoho zaměstnanců již nemusí být na konkrétním místě, aby mohli vykonávat svou práci. Mohou se spojit se svými kolegy a klienty kdykoli, na jakémkoli místě. Technologie jsou skvělým prostředkem umožňující mnoha zaměstnancům flexibilitu a integraci pracovního a soukromého života.

Kdy se technologie stane zdravotním rizikem?

Bohužel existuje jen tenká čára mezi tím, kdy je technologie ještě přínosem a kdy už začíná být zdravotním rizikem… Zůstávat v online spojení je návykové. Dává nám to pocit potřebnosti, v každém momentu víme, co se děje, umožňuje nám to rychle reagovat a být produktivní. Přináší to také život v módu neustávající naléhavosti a pohotovosti, vyúsťující do přetrvávající stresové reakce v mozku. 

V online firemní kultuře, kde e-mailová korespondence mimo běžnou pracovní dobu nebo na dovolené je běžnou normou, to může mít dalekosáhlé následky na zdraví zaměstnanců. Kromě úzkosti a stresu jsou nepříznivě ovlivněny spánek a lidské vztahy. Většinou dochází ke zhoršení všech stávajících zdravotních problémů, což může vést až k vyhoření. 

Podle průzkumu zveřejněného v lednu 2018, 59 % z 1 037 dotazovaných manažerů průběžně kontroluje své e-maily mimo běžnou pracovní dobu, čímž si ročně přidávají dalších 44 pracovních dnů. 

Sir Cary Cooper, profesor organizační psychologie na Manchester Business School říká: „Dlouhé kancelářské hodiny v kombinaci s nepřetržitým online reagováním na e-maily se vkradlo do osobního života, způsobem, který znemožňuje manažerům i zaměstnancům dobít baterky a dostatečně si odpočinout. Naopak, neustále se zvyšuje jejich úroveň stresu“.  

Jak k tomu přistupují organizace?

Několik organizací již v tomto ohledu přijalo rázné kroky. Například supermarket Lidl, zavedl politiky omezující přístup zaměstnanců k e-mailu mimo pracovní dobu. Automobilka Volkswagen striktně zakazuje e-maily mezi 18:15 a 7:00. Organizaci Empower Public Relations v Chicagu, vedlo k blokování e-mailů zjištění, že následující den zaměstnanci začínají pracovat odpočinutější. Další německá automobilka Daimler naprogramovala svůj server tak, že automaticky odstraňuje e-maily příchozí během dovolené zaměstnanců a sděluje odesílatelům na koho jiného se obrátit.  V marketingové agentuře Silverbeam podporují zaměstnance v tom, aby odložili posílání e-mailů mimo pracovní dobu na další den a různé online aplikace večer a během víkendu „uspali“. A co víc, Boston Consulting Group identifikuje zaměstnance, kteří pracují příliš mnoho hodin bez přestávky. 

Dokonce v některých zemích snižují digitální stresory přímo právními předpisy. Ve Francii, v organizacích s více než 50 zaměstnanci, mají zaměstnanci právo na odpojení digitálních zařízení, aby se zamezilo pronikání práce do jejich soukromého života.

Nic není černobílé

Organizace mají tendenci zavádět změny plošně. Něco se zavede, nebo zakáže a všichni zaměstnanci to musí dodržovat. Jedno řešení pro všechny však neexistuje. Lidé jsou jedineční a jejich potřeby se liší.

Mnoho zaměstnanců by přístup, který omezí e-maily mimo pracovní dobu, uvítalo. Umožnilo by jim to vypnout, věnovat se rodině a svým mimopracovním aktivitám.

Na druhou stranu, mnoho zaměstnanců se bude cítit mnohem šťastnější a spokojenější, když budou moct odejít z práce v 15 nebo 16 hodin. Zařídí si to, co potřebují, nebo vyzvednou své dítě ze školy a stráví s ním kvalitní čas. Večer se pak rádi nalogují a dokončí úkoly, které jim zůstaly nedodělané.  

Jak uvádí Rachel Suff, poradkyně v oblasti vztahů se zaměstnanci z Chartered Institute of Personnel a rozvoj (CIPD) v UK „Vynucené odpojení umožní zaměstnancům odpočinout si od technologií. Pro ty, kteří chtějí pracovat flexibilně je však tento přístup omezující, spíše kontraproduktivní.“

Možné řešení? 

Třeba by stačil jednoduchý dodatek v rámci e-mailové komunikace „Mimo normální pracovní dobu se neočekává odpověď“! Tímto je vyslána jasná zpráva všem zaměstnancům. Současně se tím však zachová možnost pracovat a odpovídat mimo normální pracovní dobu v případě, že v průběhu dne si potřebuji vyřešit osobní záležitosti a v rámci flexibilní pracovní doby pracuji večer. 

Je důležité používat technologie způsobem, který nás podpoří v integraci všech důležitých oblastí našeho života.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top