skip to Main Content
Pozor Na Osamělost!

Pozor na osamělost!

Osamělost, téma, které se stává v dnešní době čím dál víc aktuální! 

Spousta lidí si užívá samotu jako čas pro sebe. Samota se však liší od osamělosti. Osamělost je stavem hluboké tísně. My všichni jsme společenští tvorové, kteří pro svůj život potřebují někam patřit. Oddělení nebo vyčlenění se ze skupiny v nás vyvolá stresovou reakci “uteč nebo bojuj”. Pociťujeme úzkost, rychle dýcháme, bije nám srdce, zvýší se nám krevní tlak a máme problémy se spaním. Chováme se ustrašeně, defenzivně, a stahujeme se do sebe. V tomto stavu většinou nejsme schopni oslovit ostatní a mluvit o tom, co se nám děje. 

V posledních výzkumech bylo zjištěno, že osamělost zhoršuje chronické záněty v těle (dokonce až na buněčné úrovni) a oslabuje celkovou imunitu. To způsobuje narušení zdraví a následně vede k ještě větší sociální izolaci.  

A netýká se jen starších lidí. Naopak nejvíce postiženou skupinou jsou mladí lidé…Pocit osamělosti může být důsledkem sociální izolace nebo vyčerpání. Ať už je příčina jakákoliv, má velmi závažné dopady na naše duševní i fyzické zdraví. Zatímco obezita snižuje délku života o 20%, alkohol o 30% a kouření o 50%, osamělost ji snižuje až o neuvěřitelných 70%

Jak pečovat o svůj sociální wellbeing v čase COVID 19? 

V zásadě existují dva způsoby, jak překonat osamělost: rozvíjejte své stávající vztahy nebo vytvářejte nové. Zvažte, jak jste na tom a: 

1. Navažte spojení s druhými – ideálně “z očí do očí”: videohovor je v těchto dnech nejlepší způsob komunikace. Vidíme se, vnímáme řeč těla a další neverbální formy komunikace, které jsou pro nás důležité. Takže pokud jste pro rozvíjení stávajících vztahů, zůstaňte v kontaktu s rodinou, kamarády, kolegy nebo známými. Když máte chuť vytvářet vztahy nové, zkuste digitální večeře s novými lidmi, virtuální šťastnou hodinu s přáteli a novými lidmi… 

2. Omezte sociální sítě – sjíždění sociálních sítí vede ke zvýšenému pocitu osamělosti z důvodu srovnávání se s ostatními a často nereálnými obrázky z jejich života. 

3. Udělejte něco pro druhé – myslete na ostatní, buďte pozorní a laskaví, hledejte cíleně malé radosti, které rozzáří obličeje vašich blízkých i lidí kolem vás. Když přenesete svou pozornost na pomoc někomu jinému, úplně se změní vaše naladění – začnete se dobíjet pozitivní energií a většinou získáte i nový náhled na vaši tíživou situaci. 

4. Nezapomínejte na sebe a pečujte o sebe – pečováním o sebe a děláním toho, co máte rádi, získáváte energii pro péči o ostatní! 

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top