skip to Main Content
Jak Na Správné Dýchání Aneb Umíte Správně Dýchat?

Jak na správné dýchání aneb umíte správně dýchat?

Mnohé z vás možná napadne, co je to za hloupou otázku, vždyť dýchání je automatický proces, tak proč bych mu měl/a věnovat svou pozornost?!

Máte pravdu, dýchání je automatický proces. Za den se nadechneme cca 17.000 – 23.000krát, aniž bychom museli vynakládat jakékoliv úsilí, tělo dýchá za nás. Náš život na dýchání závisí, bez dechu vydržíme sotva pár minut. Nádechem život začíná a výdechem končí. 

Proč má tedy smysl věnovat dýchání pozornost, když ho řídí autopilot?

Protože tím, jak dýcháme, můžeme výrazně ovlivnit kvalitu svého života a své zdraví, které je jedním z 5 pilířů osobního wellbeingu. Pomocí dechu a dechových technik se můžeme naučit pracovat např. se stresem, emocemi, úzkostí, nespavostí, a dokonce i nadváhou. Díky vědomému dýchání můžeme zklidnit svou mysl, nebo naopak zostřit své smysly před důležitou prezentací nebo jinou aktivitou vyžadující naše plné soustředění. 

Sympatikus versus Parasympatikus

Naše vegetativní nervová soustava se dělí na dvě části – sympatikus a parasympatikus. Tyto systémy řídí mnohé tělesné funkce a udržují je v chodu. To vše se děje v autonomním režimu neboli nezávisle na naší vůli. Nicméně právě pomocí dechu a způsobu dýchání můžeme sympatikus a parasympatikus ovlivnit.

Sympatikus připravuje naše tělo k akci a zapíná režim „Bojuj nebo uteč!“. V tomto režimu se náš organismus připravuje k akci – mobilizují se zásoby energie, utlumuje se mimo jiné trávení a další funkce (jako např. imunita), které nejsou k přežití potřeba, zrychluje se tep a srdeční činnost, začínáme se potit, blednout, napínají se svaly, rozšiřují se zorničky. Dech se zrychluje, zkracuje a zpravidla dýcháme pouze mělce do hrudníku. Nádechy jsou delší než výdechy, což může vést k hyperventilaci. Máme tendenci dýchat s použitím úst.

Parasympatikus naše tělo naopak přepíná do relaxačního režimu. Obnovují se naše imunitní funkce, regenerace a oprava těla, trávení, utlumují se tělesné i psychické pochody – snižuje se tep, zklidňuje se dech, zmenšují zorničky, zklidňuje se mysl. Dech se prohlubuje, zklidňuje, vyrovnává se délka nádechu a výdechu nebo je výdech dokonce delší. Dýcháme nosem. 

Jak často se nacházíme v režimu sympatiku a proč je to špatně?

Tyto dva systémy by měly být ideálně v rovnováze a doplňovat se, ale bohužel většinou v rovnováze nejsou. Dříve jsme se do režimu „Bojuj nebo uteč!“ dostávali jen občas, když nás honil tygr. V dnešní uspěchané době se do režimu sympatiku dostáváme i 50 – 60x za den, a to převážně díky stresu. Dlouhodobý „pobyt“ v sympatiku může vést k chronickým nemocem, vyčerpání organismu, úzkostem, migrénám, nadváze, snížení imunity a dalším fyzickým i psychickým projevům. 

Pomocí dechu a způsobu dýchání tedy můžeme ovlivňovat funkce sympatiku a parasympatiku a pracovat tak se stresem a emocemi. Příroda nám nadělila úžasný nástroj, který máme vždy s sebou, můžeme s ním v podstatě kdykoliv pracovat, a proto by byla velká škoda nevyužívat celý jeho potenciál. 

Jak mám tedy správně dýchat?

  • Nosem a nikoliv pusou.
  • Zhluboka a klidně.
  • Sjednotit délku nádechu a výdechu ke zklidnění mysli.
  • Při stresu prodloužit délku výdechu a poslat tělu signál, že žádné nebezpeční nehrozí a je možné přepnout do parasympatiku
  • Do břicha a využívat efektivně plnou kapacitu plic. Břišnímu dýchání se také říká brániční, neboť zapojujeme bránici – hlavní dýchací sval.
  • Nezvedejte při dýchání ramena k uším.
  • Vyzkoušejte plný jógový dech (60 % dechu směřovat do břicha, 30 % do hrudníku a 10 % do podklíčků). 

Že to není nic nového a objevného? Není, máte pravdu, ale skutečně se těmito jednoduchými radami řídíte? 

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top