skip to Main Content

Dnes, 7. dubna slavíme Mezinárodní den zdraví! Víte, jak na tom se zdravím v Čechách vlastně jsme?

V květnu loňského roku jsme společně s agenturou MEDIAN realizovali první průzkum wellbeingu v Čechách. A vzhledem k tomu, že zdraví je jedním z pěti základních pilířů, na kterých wellbeing stojí, řada otázek se zaměřovala právě na oblast zdraví. A co jsme zjistili?

V našem unikátním průzkumu Wellbeing v Čechách 2019 jsme zjistili, že:

  • 50 % lidí zažívá příliš mnoho stresu
  • téměř polovina respondentů pociťuje nedostatek energie
  • 29 % respondentů trpí každý den fyzickou bolestí 
  • 37 % dotázaných nedostatečně spí 
  • 44 % nezdravě jí…

No nejsou to zrovna povzbudivá čísla…

Třetina Čechů se ráno budí bez energie… co s tím?

Každý máme k dispozici určité množství energie. Někdo více, někdo méně.  A je jen na nás, na jaké aktivity danou energii vynaložíme. Kromě rozhodování, čemu svou energii věnujeme, je také potřeba se zaměřit na dobíjení své energie. Na prvním místě by měl stát kvalitní a dostatečně dlouhý spánek.  A dále je potřeba se věnovat aktivitám, které nás dobíjí (tedy činnostem, kde znovu dočerpáme vypotřebovanou energii).

Z našeho průzkumu jsme zjistili, že lidé dobíjejí energii převážně následovně:

  • Sportovními aktivitami – běh, kolo, plavání, joga… 
  • Časem strávený v kruhu svých blízkých a/nebo přátel
  • Prací, která nás baví a dává nám smysl  
  • Relaxačními aktivitami, které nás sklidní, ať už to je příjemná masáž či teplá koupel nebo třeba sauna
  • Tvořivými aktivitami jako je keramika, výroba šperků… 
  • Prací na zahradě nebo zvelebováním svého bydlení…

Pro náš wellbeing je úplně nejlepší spojovat tyto aktivity s blízkými lidmi, tím se nám radost z aktivity a zároveň získané množství energie násobí. Já osobně miluji plavání a poté si dám s kamarádkou saunu… a taky mě maximálně dobíjí kreativní tvoření s dětmi.

Základní nohy našeho zdraví 

Naše zdraví stojí na čtyřech základních nohách:

  • kvalitní spánek,
  • pravidelný pohyb, 
  • zdravá strava a
  • duševní rovnováha. 

Spánek by měla být naše priorita #1

Ačkoliv všechny čtyři nohy ke spokojenému životu nutně potřebujeme, nejdůležitější z nich je náš spánek! Když dostatečně dlouho a kvalitně spíme, máme dost energie na všechny další aktivity. Spánek má zásadní vliv na to, zda kromě práce máme chuť dělat něco dalšího – sportovat, tvořit… Zároveň spánek ovlivňuje naše rozhodování o tom, co si dáme k snědku. Zjistilo se, že kvalitní spánek podporuje tvorbu trávicího hormonu leptinu, indikátoru sytosti, a naopak snižuje hladinu trávicího hormonu ghrelinu, jenž povzbuzuje chuť k jídlu. Navíc při nedostatečném spánku máme tendenci jíst kaloricky mnohem bohatší jídla a neřídíme se jejich nutriční hodnotou. Americká doktorka Van Cauter zjistila, že pokud omezíme náš spánek, vzroste chuť na potraviny bohaté na sacharidy a slané pochoutky až o 40 %.

A kolik spánku denně potřebujeme?

Bylo zjištěno, že 96% lidí celosvětově potřebuje k optimálnímu fungování 7-9hodin kvalitního spánku. Náš květnový průzkum potvrdil:

  • 84% Čechů preferuje 7-9 hodin každodenního spánku, zároveň 22% z nich uvedlo, že spánku mají nedostatek. 
  • Více než dvě třetiny dotazovaných usíná mezi 22-24 hodinou a 60% vstává mezi 6-8 hodinou ranní. 
  • Překvapilo nás, že 15,5% lidí usíná mezi 24-2 hodinou ranní a zároveň více než polovina z nich uvádí, že nespí dostatečný počet hodin, aby se cítili odpočatě.
  • Pouze 15% respondentů uvedlo, že spí nepřerušovaně celou noc. Naopak 20% se budí v noci pravidelně. 
  • 84% lidí nikdy nebere prášky na spaní a dalších 10% pouze výjimečně. Prášky na spaní nám totiž v žádném případě nezaručí stejné výhody jako přirozený spánek.

A víte, kde vy ztrácíte, a naopak dočerpáváte svou energii? Pokud byste rádi prozkoumali tuto oblast více do hloubky, přijďte na náš Energy Management Workshop!

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top